Zabawki do nauki programowania

Zabawki do nauki programowania

Programowanie dla niektórych może się wydawać tajemną wiedzą zastrzeżoną tylko dla informatyków.

W rzeczywistości już od najmłodszych lat można się uczyć, zaczynając od najprostszych języków i technologii. Na rynku dostępnych jest mnóstwo książek i kursów, dzięki którym już nawet kilkuletnie dzieci mogą w przystępny sposób rozwijać swoje umiejętności. Najlepszym jednak sposobem, aby zachęcić dzieci do programowania to nauka przez zabawę :-).

W sklepach jest masa zabawek, robotów i zestawów do samodzielnego montażu, od najprostszych na początek, do zaawansowanych, które mają już naprawdę spore możliwości.

W tym wpisie opisuję wszystkie zestawy do nauki programowania, które są według mnie najciekawsze i najlepsze. Jeśli nie wspomniałem o jakiejś zabawce, która powinna się tu znaleźć – czekam na komentarze i wiadomości. Może dzięki temu powstanie kompletne zestawienie, dzięki któremu dzieci będą spędzały ciekawie czas.

Jeżeli Wasze dzieci chcą najpierw zobaczyć, na czym polega programowanie, warto zacząć od Scratch, który opisuję też na moim blogu tutaj, sukcesywnie dodając nowe odcinki kursu.

Dalej opisuję po kolei wszystkie wybrane przeze mnie zabawki, dzięki którym Wasze dzieci mogą się zainteresować nauką programowania przez zabawę. Podaję też informacje, gdzie można je kupić i orientacyjne ceny.

Abilix Krypton (wiek 3+)

Na początek opiszę roboty firmy Abilix. Są to doskonałe roboty, które składamy z klocków, a do nich są dołączone silniki i przeróżne czujniki. Pozwalają one robotom reagować na otoczenie – dźwięki, dotyk, położenie w przestrzeni. Mają programowalny mózg z pamięcią, a droższe modele także ekranem dotykowy.

Każdy z zestawów umożliwia zmontowanie od 17 do nawet 50 różnych projektów (modeli) i jest wyposażony w moduł WiFi. Największy model ma ponad 1500 klocków, z których można stworzyć 50 projektów robotów.

Jest mnóstwo możliwości konfiguracji, programowania, a sama nauka programowania nieprędko się znudzi. Samo programowanie robotów jest możliwe na różne sposoby – dla najmłodszych w Abilix Drag&Drop (łatwe i intuicyjne przeciąganie i przestawianie „kafelków” z komendami), dla dzieci w wieku szkolnym Abilix Scratch (opisywany przeze mnie także tu na blogu) i Abilix Flow-Chart, a dla najbardziej zaawansowanych dostępny jest język C++. Dzięki temu można uwolnić wyobraźnię i wykorzystać ogromne możliwości robotów Abilix.

Dodatkowe materiały można pobrać ze strony Abilix (instrukcje, oprogramowanie, przykładowe lekcje).

Krypton 0 (wiek 3+)

Model Krypton 0 to najprostszy i zarazem najtańszy zestaw, od którego można zacząć przygodę z robotami Abilix.

Zestaw zawiera:

  • Moduł sterujący z procesorem ARM Cortex 72 MHz, pamięcią 512 kB Flash i 64 kB RAM
  • 409 klocków
  • 4 czujniki (2x detekcja pozycji wbudowana w silnik, skali szarości, kolizji)
  • niedotykowy ekran sterujący
  • Wbudowane WiFi, LED i głośnik
  • 17 projektów

Krypton 2 (wiek 3+)

Krypton 2 to bardziej rozbudowany zestaw od wspomnianego Krypton 0. Zawiera więcej klocków, czujników i umożliwia zbudowanie prawie 2 razy więcej różnych projektów. Jednocześnie jest droższy, ale ma dużo większe możliwości.

Zestaw zawiera:

  • Moduł sterujący z procesorem ARM Cortex 72 MHz, pamięcią 512 kB Flash i 64 kB RAM
  • 723 klocki
  • 7 czujników (2 x pozycji, 2 x skali szarości, odległości, koloru, kolizji)
  • niedotykowy ekran sterujący
  • Wbudowane WiFi, LED i głośnik
  • 29 projektów

Krypton 4 (wiek 6+)

Abilix Krypton 4 to robot podobny do poprzednich, jednak wyposażony w mocniejszy mikroprocesor, kolorowy dotykowy ekran i jest zasilany akumulatorem zamiast bateriami AA. Jest znów droższy od dwóch poprzednich, co wynika z lepszych komponentów i dużo większych możliwości (chociażby mocniejszy procesor z większą ilością pamięci i systemem Android).

Zestaw zawiera:

  • Moduł sterujący z procesorem ARM Cortex 1,3 GHz, pamięcią Flash 2 GB, pamięcią RAM 512 MB i systemem Android
  • 424 klocki
  • 6 czujników
  • 3 silniki (2 x mały silnik napędowy, 1 x duży silnik napędowy)
  • Kolorowy, dotykowy ekran sterujący 1,5 cala, o rozdzielczości 320×320
  • Wbudowane WiFi, LED
  • Żyroskop
  • Kompas
  • Mikrofon
  • Akumulator 1500 mAh, ładowarka w zestawie
  • 22 projekty

Krypton 6 (wiek 6+)

Kolejny robot Krypton 6 to bardziej rozbudowana wersja zestawu Krypton 4. Ma od poprzednika około 3 razy więcej klocków i czujników. Można dzięki temu zbudować wiele więcej projektów i mieć więcej zabawy przy programowaniu. Co też od razu się wiąże z wyższą ceną, ale jest to w pełni zrozumiałe.

Zestaw zawiera:

  • Moduł sterujący z procesorem ARM Cortex 1,3 GHz, pamięcią Flash 2 GB, pamięcią RAM 512 MB i systemem Android
  • 1154 klocki
  • 23 czujniki (1x koloru, 2x ultradźwiękowy, 4 x dotyku, 8x skali szarości, kamera, żyroskop, 4 x detekcja pozycji wbudowana w silniki, 2 x głośnik)
  • 5 silników (2 x duży silnik napędowy, 3 x mały silnik napędowy)
  • Kolorowy, dotykowy ekran sterujący 1,5 cala, o rozdzielczości 320×320
  • Wbudowane WiFi, LED, kompas i mikrofon
  • Akumulator 1500 mAh, ładowarka w zestawie
  • 22 projekty

Krypton 8 (wiek 8+)

Krypton 8 to najpotężniejszy zestaw z rodziny Abilix. Zawiera najwięcej klocków, czujników i silników. Robi wrażenie możliwościami i niestety ceną, która jest najwyższa z wszystkich zestawów Krypton. Jest to model dla najbardziej zaawansowanych osób, jednak zawiera wszystko co potrzebne. Myślę że przygodę z robotami Abilix można zacząć od modelu 0, a dopiero później kupić droższe modele (w tym Krypton 8).

Zestaw zawiera:

  • Moduł sterujący z procesorem ARM Cortex 1,3 GHz, pamięcią Flash 2 GB, pamięcią RAM 512 MB i systemem Android
  • 1550 klocków
  • 32 czujniki (2 x koloru, 3 x ultradźwiękowy, 8x dotyku, 9 x skali szarości, 1 x kamera, 7 x detekcja pozycji wbudowane w silniki, 2 x głośnik)
  • 7 silników (3 x duży silnik napędowy, 4 x mały, silnik napędowy)
  • Kolorowy, dotykowy ekran sterujący 1,5 cala, o rozdzielczości 320×320
  • Wbudowane WiFi, LED, kompas i mikrofon
  • Akumulator 1500 mAh, ładowarka w zestawie
  • 22 projekty

Alilo Explorer M7 (wiek 3+)

Explorer M7 podobnie jak Bee-Bot jest robotem dla mniejszych dzieci, a sposób programowania jest podobny w obu zabawkach.

Robot rozwija u dzieci wyobraźnię, umiejętność logicznego myślenia i przewidywania zachowania zabawki po zaprogramowaniu sekwencji czynności. Dodatkowo potrafi wyświetlać minki na wyświetlaczu pokazując emocje, odtwarza muzykę, bajki i piosenki (niestety po angielsku).

Alilo ma nieco większe możliwości niż Bee-Bot, a zaprogramować można go na 3 sposoby:

  • bezpośrednio na robocie z użyciem przycisków
  • przy pomocy układania ścieżki z dołączonych puzzli z zadaniami i warunkami
  • w aplikacji mobilnej

Alilo jest idealny dla kilkulatków, a dla starszych dzieci już będzie się szybko nudził – lepiej zdecydować się na bardziej rozbudowane roboty (jak np. Abilix).

Bee Bot (wiek 4+)

Bee-Bot to robot zaprojektowany specjalnie dla mniejszych dzieci. Z wyglądu przypomina pszczołę, a na grzbiecie na przyciski do programowania jego zachowania. Sposób programowania jest zbliżony do Alilo Explorer M7.

Przyciski kierunkowe umożliwiają wprowadzenie sekwencji do 40 komend (lewo, prawo, przód, tył) i uruchomienia zaprogramowanego zachowania. Robot sygnalizuje dźwiękiem początek i koniec ruchu.

Jest to zabawka, dzięki której dzieci mogą się nauczyć logicznego myślenia, przewidywania zachowania robota po zaprogramowaniu i wyobraźni przestrzennej. Dla starszych dzieci niekoniecznie polecam – szybko się znudzą, a robot wcale nie jest tani.

Można go kupić tutaj:

BellRobot Mabot (wiek 6+)

Mabot jest przeznaczony dla dzieci w wieku powyżej 6 lat i może być za trudny dla najmłodszych. Jest nietypowy – jego moduły to kulki, które można łączyć w dowolny sposób, a następnie programować zachowanie robota w aplikacji mobilnej. Kulki są różnych typów – sterowniki, akumulatory, czujniki, napędy i łączniki.

Z tym zestawem można rozwijać wyobraźnię, a przy okazji uczyć się programowania. Są dwie aplikacje – Mabot GO (od uproszczonego sterowania robotem i zabawy) i Mabot IDE (do bardziej zaawansowanego programowania z użyciem programowania Scratch).

Świetna jest możliwość łączenia modułów Mabot z klockami LEGO – można dzięki temu tworzyć wszystko, co tylko wyobraźnia podpowie. Z jednej strony mamy proste łączenie elementów i szybkie składanie wymarzonego robota, z drugiej strony praktycznie nieograniczone możliwości tworzenia.

Mabot to świetna nauka poprzez zabawę, a jednocześnie szybko się nie znudzi. Można zestawy dowolnie łączyć ze sobą i jeszcze bardziej poszerzać możliwości. Sprawdzi się z pewnością i dla mniejszych i dla większych dzieci.

Można go kupić tutaj:

Botley (wiek 5+)

Botley jest kolejnym robotem przeznaczonym dla mniejszych dzieci, podobnie jak Bee-Bot i Alilo. Umożliwia programowanie ruchu zabawki w poprzez proste komendy, ale w odróżnieniu od poprzednich robotów – ma pilota, którym wydajemy polecenia. Dodatkowo, dzięki czujnikowi, potrafi poruszać się po liniach na kartach pracy.

Robot w prosty sposób uczy dzieci podstaw programowania, logicznego myślenia i tworzenia prostych algorytmów. Jego sympatyczny wygląd dodatkowo zachęca dzieci do zabawy. Dla starszych dzieci jest za prosty i nie będą one się na pewno długo nim interesować :-).

Można go kupić tutaj:

Clementoni (wiek 3+)

Clementoni to firma produkująca przeróżne zabawki edukacyjne dla dzieci w różnym wieku, w tym wiele rodzajów mniej lub bardziej rozbudowanych robotów. Są tu proste modele dla mniejszych dzieci, ale i te wymagające przeznaczone dla starszych.

Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie w ofercie tej firmy, szczególnie, że nie są to drogie zabawki (w porównaniu do niektórych robotów opisywanych tutaj). Myślę, że roboty Clementoni mogą być świetnym startem przygody z programowaniem, a po pierwszym zainteresowaniu można kupić bardziej złożone modele.

Roboty Clementoni są zaprojektowane tak, żeby montaż był jak najprostszy, ale mimo to dawał satysfakcję ze złożenia własnej zabawki, którą później można zaprogramować. Do większości zestawów jest dedykowana aplikacja mobilna, którą można sterować robotami i wykorzystywać ich całkiem spore możliwości.

Zestawy mają ilustrowaną instrukcję montażu i ich złożenie jest proste – można szybko zacząć się bawić. Zabawki są solidne i przemyślane – naprawdę ciężko je zepsuć (chyba że się ktoś naprawdę postara lub jest to zestaw dla większych dzieci, który ma małe i delikatne elementy).

Cyber Robot (wiek 8+)

Cyber Robot to zestaw dla dzieci w wieku co najmniej 8 lat. Składa się z niewielu dużych elementów do zmontowania. Złożenie robota jest bardzo proste i szybko można przejść do zabawy i nauki.

W zestawie jest moduł elektroniczny z Bluetooth, silniki, komora na baterie z pokrywką, głośnik, LED, głowa, korpus, osłona, szyja, ramiona i przedramiona, koła, opony, śruby i naklejki oraz instrukcja.

Do robota jest dostępna aplikacja, która jest dość rozbudowana. Umożliwia kilka trybów zabawy:

  • programowanie – tworzenie sekwencji zdarzeń z ruchem, efektami dźwiękowymi i świetlnymi
  • kontrola w czasie rzeczywistym – sterowanie robotem z aplikacji „na żywo”
  • nauka samodzielna – można nagrywać sekwencje i wysyłać je na żywo do robota, który zapamiętuje trasy i się uczy

Dodatkowo można programować robota przyciskami na płytce elektronicznej bez użycia aplikacji.

Cyber Robot jest świetną zabawką do pierwszych kroków w programowaniu przez zabawę. Jak na tak prosty model ma sporo opcji, które mogą spowodować, że dorośli nie dadzą dzieciom się pobawić :-).

Cyber Talk Robot (wiek 8+)

Clementoni Cyber Talk Robot, podobnie jak Cyber Robot, jest przeznaczony dla większych dzieci w wieku 8+. Montaż jest równie prosty, elementów nie jest wiele i są dość duże. Do robota jest dedykowana aplikacja mobilna, za pomocą której można sterować robotem używając programowania blokowego, wprowadzania warunków, akcji, cykli i procedur.

Można też nagrywać wiadomości głosowe, dodawać efekty i przesyłać je do robota, który może pracować w 7 trybach:

  • Funkcja Walkie Talkie
  • Tryb Gyro
  • Funkcja Voice Modulator
  • Tryb treningowy
  • Programowanie blokowe
  • Programowanie na papierze
  • Kontrola offline

W trybie manualnym można skanować karty z kodami QR i w ten sposób programować zachowanie robota w sekwencji akcji.

Robot Cyber Talk jest kolejnym świetnym wyborem dla dzieci w wieku 8-12 lat. Ma wszystkie niezbędne opcje, dzięki którym można spędzić czas bawiąc się i ucząc jednocześnie. A podobnie jak inne zabawki Clementoni nie jest wcale drogi :-).

Evolution Robot (wiek 8+)

Clementoni Evolution Robot to, w porównaniu do dwóch poprzednio opisywanych modeli, bardziej skomplikowany model. Jest nieco trudniejszy w montażu, ale i tak dzieci 8+ (dla których jest przeznaczony) poradzą sobie ze złożeniem od podstaw.

Dedykowana aplikacja mobilna pozwala programować robota i sterować w czasie rzeczywistym. Sam robot potrafi tańczyć, pokazywać na wyświetlaczu mimikę „twarzy” i odtwarzać dźwięki, a jego ruchome ramiona mogą chwytać i przewozić przedmioty (co widać na poniższym filmie).

Oprócz sterowania z aplikacji można programować przyciskami na płytce elektronicznej, która jest dostępna na plecach robota.

Robot Evolution jest moim zdaniem najlepszy dla dzieci 10-12 lat, które w pełni wykorzystają możliwości i będą w stanie go złożyć bez problemu i nałożyć równo naklejki :-).

Koko Krokodyl (wiek 3+)

Koko Krokodyl jest przeznaczony dla mniejszych dzieci w wieku od 3 lat. Jest sympatycznym zwierzakiem i pozwala dzieciom zapoznać się z podstawami programowania robotów.

Sterowanie polega na ułożeniu wybranych płytek z tych dołączonych w zestawie – w ten sposób tworzy się sekwencja ruchów krokodyla. Dzieci mogą decydować, co krokodyl robi i w którym kierunku się porusza. Nie jest to super rozbudowana zabawka, ale kilkulatkom spokojnie wystarczy (starsze już nie skorzystają).

Polecam dla mniejszych dzieci, starszym odradzam – będą się nudzić. Robot jest równie niedrogi jak inne firmy Clementoni.

Robomaker (wiek 8+)

Robomaker to „młodszy brat” robota Robomaker Pro. Pomimo braku „Pro” w nazwie jest całkiem rozbudowanym zestawem ze sporymi możliwościami programowania i gwarancją świetnej zabawy.

Zestaw umożliwia złożenie 3 różnych robotów („szuflada”, „analizator” i „winda”) z ponad 200 dołączonych elementów. Jest czujnik podczerwieni, 2 silniki i głośnik. Z klocków można tworzyć swoje własne projekty, jak już się znudzą te podstawowe – Clementoni nawet zachęca, aby uwolnić wyobraźnię i zbudować coś własnego, wyjątkowego.

Klocki składa się podobnie jak w zestawach LEGO, instrukcja jest bardzo czytelna i nie ma problemu dla 8-10-latka, żeby złożyć robota.

Robota programuje się dedykowaną aplikacją działającą z robotem przez Bluetooth lub przyciskami na module sterującym (to jednak dużo mniej wygodny sposób).

Aplikacja wprowadza w tajniki programowania, przedstawia sposób programowania blokowego i zapoznaje krok po kroku ze sterowaniem robota. W drugiej części filmu poniżej jest zaprezentowany Robomaker.

Robomaker jest świetny jako pierwszy robot do nauki programowania dla początkującego 10-latka. Dzieci mogą same zmontować wybrany model i zacząć blokowo nim sterować. Dla bardziej wymagających polecam Robomaker Pro opisany niżej.

Robomaker Pro (wiek 10+)

Robomaker Pro jest podobnym robotem do Robomaker, jest jednak dużo bardziej rozbudowany i ma większe możliwości. Jest to największy zestaw firmy Clementoni opisywany przeze mnie i może zapewnić naukę przez zabawę na długie godziny.

Zestaw pozwala na zbudowanie 5 różnych modeli z ponad 250 klocków, które składa się podobnie jak LEGO. Ma moduł sterujący, który można programować ręcznie przyciskami na obudowie, ale więcej można osiągnąć sterując robotem z aplikacji mobilnej. Są czujniki – podczerwieni i dotyku, głośnik i wspomniany „cybernetyczny mózg”.

Robotem można sterować w czasie rzeczywistym, a w zestawie dołączona jest papierowa arena, na której roboty Robomaker Pro mogą współzawodniczyć ze sobą.

Podobnie jak w Robomaker, aplikacja umożliwia zaprogramowanie robota ustawiając bloki w sekwencje. Mamy pełną kontrolę nad jego zachowaniem i tylko wyobraźnia ogranicza, co będzie robił :-).

Dodatkowo jest opcja nauki, w której możemy zapoznać się ze sposobem programowania robota i wykonując zadania uczyć się jego obsługi.

Robomaker Pro to świetny zestaw dla starszych dzieci, które najpierw mają zabawę w trakcie montażu (który zabiera trochę czasu), a później będą miały mnóstwo frajdy ucząc się programowania.

Robot Mind (wiek 7+)

Clementoni Robot Mind jest trochę innym robotem niż wcześniej przeze mnie opisane. Jego głównym zadaniem jest nauka matematyki, arytmetyki i geometrii, a nie samego programowania.

Jest przeznaczony dla dzieci od co najmniej 7 lat i myślę że to jest właśnie odpowiedni wiek dla tej zabawki. Dla starszych dzieci będzie zbyt prosty, szczególnie, że nie trzeba go montować z elementów i po włożeniu baterii jest gotowy do użycia.

Oprócz samego tworzenia sekwencji ruchu i wykonywania zadań (z dołączoną matą), można nim rysować kształty, rozwiązywać proste zadania arytmetyczne i osiągać kolejne poziomy w aplikacji mobilnej. Po włożeniu pisaka robot potrafi rysować różne kształty na kartce, co jest dodatkową atrakcją.

Można go programować ręcznie lub głosowo – ma funkcję rozpoznawania głosu, a aplikacja mobilna jest całkiem rozbudowana – kodowanie blokowe, tworzenie kształtów geometrycznych i mnóstwo zadań do wykonania.

Robot Mind jest ciekawą zabawką do nauki nie tylko programowania, ale i matematyki dla młodszych dzieci. 7-8-latki mają zapewnioną zabawę na wiele godzin i może to być świetny prezent dla nich :-).

Robot Mio (wiek 8+)

Ostatni z opisywanych przeze mnie robotów firmy Clementoni – Robot Mio, to zabawka dla dzieci w wieku co najmniej 8 lat. Od pozostałych różni się tym, że nie jest zarządzana za pomocą aplikacji mobilnej. Tu robotem steruje się ręcznie, co nie umniejsza jego możliwości.

W pudełku dostajemy zestaw elementów do samodzielnego złożenia i czytelną instrukcję, dzięki czemu dzieci nie będą miały problemu ze stworzeniem modelu.

Robota programujemy przyciskami na obudowie (do 50 komend), po czym uruchamiamy robota, który jest wyposażony w magnes do odnajdowania metalowych przedmiotów i czujnik ultradźwiękowy umożliwiający omijanie przeszkód.

Główną atrakcją jest programowanie toru przeszkód, przenoszenie przedmiotów i rysowanie, a wymienne elementy umożliwiają dostosowanie robota do własnej wyobraźni.

Mio jest dość prostym robotem, ale dla 8-10-latka będzie ciekawym pomysłem do nauki tworzenia sekwencji i obserwacji, jak radzi sobie z otoczeniem. Starsze dzieci mogą się szybko nim nacieszyć.

DJI RoboMaster S (wiek 14+)

Robomaster firmy DJI to w porównaniu do wyżej opisywanych zabawek o wiele poziomów bardziej zaawansowany prawdziwy inteligentny i profesjonalny robot. Ma niesamowite i praktycznie nieograniczone możliwości, co niestety wiąże się z dużo wyższą ceną.

Teoretycznie jest przeznaczony dla zaawansowanych osób, ale nic nie przeszkadza, żeby był pierwszym robotem dla kilkunastolatka (myślę że młodsze dzieci nie wykorzystają nawet ułamka możliwości, co sprawi że będzie to naprawdę droga zabawka).

Na początku mnóstwo frajdy będzie w trakcie montażu – elementów jest mnóstwo i trzeba się napocić, żeby złożyć gotowego robota. Ma on 31 różnych czujników do mapowania otoczenia i jest wyposażony w kamerę, z której podgląd mamy w aplikacji mobilnej.

Robot potrafi podążać po liniach, rozpoznawać markery uruchamiające odpowiednie funkcje, podążać za daną osobą, reagować na klaśnięcia, rozpoznawać gesty rąk i inne roboty S1.

Aplikacja mobilna łączy się przez sieć WiFi, także na zewnątrz (robot ma własną sieć) aż do 180 metrów zasięgu.

Robot ma tryb „bojowy” – można urządzać turnieje pomiędzy Robomasterami, które strzelają żelowymi kulkami lub promieniami podczerwieni (w bezpieczny dla dzieci sposób) i mają zbroję wykrywającą trafienia. Oprócz samego programowania może być tu świetna zabawa.

Jeżeli chodzi o samo programowanie – robot ma ogromne możliwości tworzenia scenariuszy w Scratchu i kodu w języku Python. Można go też rozszerzać dodatkowymi akcesoriami, jeszcze bardziej go rozbudowując.

Robomaster to naprawdę zaawansowany i inteligentny robot, który możemy wykorzystać do zabawy i nauki i szybko się nie znudzi. Jedyna jego wada – jest bardzo drogi, także jeżeli ktoś chce go kupić jako zabawkę i nie korzystać z możliwości programowania – nie warto.

Edison (wiek 1+)

Robot Edison z wyglądu jest bardzo niepozorny – wygląda trochę jak mydelniczka na kółkach :-). Jest jednak bardzo ciekawy jako pierwszy robot edukacyjny do nauki programowania, a do tego można go łączyć z klockami LEGO i Technics i zbudować wyjątkowe programowalne urządzenie.

Pomimo lekko niezachęcającego wyglądu ma wszystkie potrzebne na początek funkcje:

  • 2 czerwone diody LED
  • 2 diody podczerwone
  • 2 czujniki światła
  • działający w oparciu o powyższe elementy czujnik wykrywania przeszkód o regulowanej czułości
  • czujnik wykrywania czarnej linii
  • głośnik piezolelektryczny / czujnik wykrywania oklasków
  • 2 niezależne silniki elektryczne

Programować można go zarówno z poziomu komputera dedykowanymi aplikacjami, ale i przy pomocy kodów kreskowych. Aplikacje działają nieco inaczej niż w robotach innych producentów. Podłącza się robota kablem słuchawkowym do laptopa i w ten sposób przekazuje instrukcje.

Jest kilka aplikacji dostosowanych do wieku dzieci:

  • EdBlocks – dla klas 1-3 – sekwencje podstawowych bloków
  • EdScratch i EdWare – dla klas 4-8 – ustawianie sekwencji z zaawansowanych bloków
  • EdPy – dla klas 7/8 i LO – programowanie przy pomocy kodu w języku Python

Są też dodatkowe klocki EdCreate, z którymi możemy na bazie podstawowego robota zbudować ciekawe modele.

Myślę, że niepozorny wygląd jest rekompensowany sporymi możliwościami programowania i wielu godzin nauki na różnych poziomach. Jest to o tyle nietypowe, że robot może służyć dzieciom w różnym wieku, a nie tylko młodszym lub starszym. Może towarzyszyć od najmłodszych lat, później stając się poważniejszym narzędziem w małych rękach :-).

Można go kupić tutaj:

JIMU (wiek 8+)

JIMU to seria robotów do samodzielnego montażu, które są przeznaczone dla dzieci w wieku od 8 lat. Jest kilka predefiniowanych zestawów (Astrobot, Explorer, Karbot, Robot Inventor, Robot Mini, Tankbot, Trackbot), z których każdy umożliwia zbudowanie kilku modeli różniących się funkcjami. To jednak nie koniec, można zbudować dowolny projekt z dołączonych klocków, a w internecie jest mnóstwo projektów innych użytkowników.

We wszystkich zestawach klocków jest jednostka główna do sterowania, serwo silniki do poruszania robotem oraz czujniki. Zestawy można łączyć ze sobą i rozszerzać je, dokupując dodatkowe klocki lub czujniki.

Dla wszystkich robotów jest dostępna aplikacja JIMU, która zawiera interaktywne instrukcje montażu 3D, porady, misje do wykonania, ale przede wszystkim możliwość sterowania robotem i programowania w języku Blocky/Scratch.

Roboty JIMU to świetna propozycja do nauki programowania dla większych dzieci – wymagają montażu, który nie jest super prosty. Ich cena jest w miarę akceptowalna, jeśli chodzi o możliwości robotów i frajdę, która na pewno będzie przy składaniu i zabawie. Programowanie ich jest proste i wykorzystuje Scratcha, który jest obecny w wielu innych robotach i nie tylko.

Astrobot (wiek 8+)

JIMU Astrobot to zestaw dla średniozaawansowanych, który umożliwia zbudowanie trzech modeli. Każdy z nich potrafi wyrażać emocje poprzez świecące oczy, ma też głośnik Bluetooth. Potrafi chwytać i przenosić przedmioty i podobnie jak inne roboty JIMU programuje się go w języku Scratch w aplikacji JIMU.

Zestaw zawiera:

  • Mikrokomputer – jednostkę centralną sterującą robotem
  • 5 silników, umożliwiających ruch robota
  • Czujnik podczerwieni
  • Głośnik Bluetooth
  • Diody LED
  • 371 klocków do budowy robota
  • Baterię Li-Ion 1200 mAh
  • Ładowarkę sieciową
  • Instrukcję obsługi w języku polskim (w aplikacji)

Explorer (wiek 8+)

JIMU Explorer to, podobnie jak Astrobot, zestaw dla średniozaawansowanych dzieci w wieku powyżej 8 lat. Standardowo można zbudować 5 modeli – dinozaur, dziecko, papuga, mors oraz pingwin (oczywiście podobnie jak w innych zestawach można budować swoje własne pomysły).

Zestaw zawiera:

  • Mikrokomputer – jednostkę centralną sterującą robotem
  • 7 serwomotorów, czyli silników elektrycznych odpowiedzialnych za ruch robota
  • 372 klocki do budowy robota
  • Akumulator litowo-jonowy
  • Ładowarkę sieciową
  • Instrukcję obsługi w języku polskim (w aplikacji)

Karbot (wiek 8+)

JIMU Karbot to zestaw dla początkujących starszych dzieci umożliwiający zbudowanie co najmniej 3 modeli – samochód, trójkołowiec oraz robot podążający zaprogramowaną trasą. Jest czujnik podczerwieni i podobnie jak inne roboty może być programowany w języku Scratch.

Zestaw zawiera:

  • Mikrokomputer – jednostkę centralną sterującą robotem
  • 3 serwomotory, czyli silniki elektryczne odpowiedzialne za ruch robota
  • 293 klocki do budowy robota
  • Czujnik podczerwieni
  • Akumulator litowo-jonowy
  • Ładowarkę sieciową
  • Instrukcję obsługi w języku polskim (w aplikacji)

Robot Inventor (wiek 8+)

JIMU Robot Inventor to największy, najbardziej „wypasiony” i jednocześnie najdroższy zestaw do samodzielnego składania i programowania. Jest przeznaczony dla zaawansowanych już starszych dzieci.

Zawiera prawie 700 klocków, 16 serwomotorów i umożliwia zbudowanie przynajmniej 5 modeli – wilk, modliszka, nosorożec, słoń, żyrafa oraz robot humanoidalny.

Ten zestaw zapewnia mnóstwo godzin zabawy w trakcie składania, a później w trakcie samego programowania. Cena jest dość wysoka, wynika jednak z mnóstwa elementów i sporych rozmiarów złożonych robotów, które możemy zbudować.

Zestaw zawiera:

  • Mikrokomputer – jednostkę centralną sterującą robotem
  • 16 serwomotorów, czyli silników elektrycznych odpowiedzialnych za ruch robota
  • 675 klocków do budowy robota
  • Akumulator litowo-jonowy
  • Ładowarkę sieciową
  • Instrukcję obsługi w języku polskim (w aplikacji)

Robot Mini (wiek 8+)

JIMU Robot Mini, tak jak Karbot, jest przeznaczony dla początkujących starszych dzieci. Dostępne są standardowo 3 modele – struś, byk oraz owca. Oczywiście na bazie załączonych klocków i silników można budować swoje własne modele i programować je w Scratchu.

Zestaw zawiera:

  • Mikrokomputer – jednostkę centralną sterującą robotem
  • 4 serwomotory, czyli silniki elektryczne odpowiedzialne za ruch robota
  • 249 klocków do budowy robota
  • Akumulator litowo-jonowy
  • Ładowarkę sieciową
  • Instrukcję obsługi w języku polskim (w aplikacji)

Tankbot (wiek 8+)

JIMU Tankbot to zestaw dla zaawansowanych, który umożliwia zbudowanie robota na gąsienicach. Ma czujnik podczerwieni, może się poruszać po liniach, wyczuwać i omijać przeszkody. Dodatkowo jest w stanie podnosić przedmioty i przenosić w inne miejsce.

Zestaw zawiera:

  • Mikrokomputer – jednostkę centralną sterującą robotem
  • 6 silników pozwalających poruszać się robotowi
  • Czujnik podczerwieni
  • 190 klocków do budowy robota
  • Baterię Li-Ion 1200 mAh
  • Ładowarkę sieciową
  • Instrukcję obsługi w języku polskim (w aplikacji)

Trackbot (wiek 8+)

JIMU Trackbot jest przeznaczony dla początkujących i umożliwia zbudowanie dwóch maszyn budowlanych podobnych do prawdziwych – spychacz i podnośnik. Podobnie jak Tankbot w zestawie jest czujnik podczerwieni, a ciekawostką jest ładowanie baterii kablem mini USB.

Zestaw zawiera:

  • Mikrokomputer
  • 4 silniczki, umożliwiające ruch robota
  • Czujnik podczerwieni
  • Diodę LED
  • 360 klocków do budowy robota
  • Baterię Li-Ion 1200 mAh
  • Instrukcje obsługi w języki polskim (w aplikacji)

LEGO (wiek 7+)

Zabawek LEGO przedstawiać nie trzeba – firmę i zestawy klocków znają chyba wszyscy :-). Z bogatej oferty przeróżnych zestawów wybrałem dwa, które będą świetne do zabawy i nauki programowania. Będzie masa frajdy ze składania robotów z klocków i wiele godzin zabawy, w trakcie której dzieci mogą spróbować swoich sił i budować naprawdę ciekawe modele i urządzenia.

BOOST (wiek 7+)

LEGO BOOST to zestaw klocków do złożenia jednego z 5 modeli, z których każdy ma inne funkcje i możliwości:

  • Robot Vernie potrafi się poruszać i mówić
  • M.T.R.4 (Multi-Tooled Rover 4) to mocny, wszechstronny łazik, który ma 4 różne dołączane narzędzia, w tym sprężynową wyrzutnię
  • Gitara 4000 to instrument muzyczny z funkcją pitch bend (zmiany wysokości dźwięku) i efektami akustycznymi
  • Kot Frankie to interaktywny zwierzak, który potrafi się bawić, mruczeć i wyrażać nastrój
  • Linia produkcyjna to z kolei zminiaturyzowana fabryka, która naprawdę tworzy miniaturowe modele LEGO

Do programowania i uruchomienia zestawu wymagana jest dedykowana aplikacja na tablety iOS i Android. Programowanie jest bardzo proste i polega na układaniu bloków uruchamiających konkretne działania.

W zestawie jest ponad 800 klocków, a dokupując kolejne zestawy można dodawać kolejne ciekawe możliwości, a klocki są oczywiście te same co we wszystkich zestawach LEGO. Dzięki temu można tworzyć bez ograniczeń (chyba że wyobraźni :-)).

LEGO BOOST jest przewidziane jako zestaw dla dzieci w wieku 7-12 lat i nie jest zbyt skomplikowany. Myślę że dla tego przedziału wiekowego jest to doskonały pomysł na zabawkę, która nie tylko polega na złożeniu i postawieniu na półce, ale można się też czegoś ciekawego nauczyć. Później warto już przejść na zestaw Mindstorms, który jest naprawdę ciekawym i rozbudowanym zestawem dla starszych dzieci.

Mindstorms EV3 (wiek 10+)

LEGO Mindstorms to „starszy brat” zestawu BOOST i jest dużo bardziej rozbudowany i daje ogrom możliwości. Standardowo można zbudować jeden z pięciu modeli – TRACK3R, R3PTAR, SPIK3R, EV3RSTORM i GRIPP3R, ale to dopiero początek zabawy i nauki. Sercem robota jest inteligentny klocek EV3 z procesorem ARM9, portem USB do połączeń Wi-Fi i internetowych, czytnikiem kart Micro SD, podświetlanymi przyciskami i 4 gniazdami silników.

Mindstorms to na tyle uniwersalny zestaw, że można budować cokolwiek, co nam przyjdzie do głowy. Wielokrotnie widziałem filmy pokazujące zbudowane niesamowite modele budowlane, fabryki i inne super inspirujące konstrukcje. Jednym z moich ulubionych jest właśnie fabryka samochodów:

Oczywiście wymaga to dokupienia dodatkowych komponentów, silników i czujników, ale częściowo pewnie już mamy klocki LEGO Technic w domu z innych zestawów i można je spokojnie wykorzystać do zbudowania wymarzonego urządzenia. W pudełku znajdują się 3 interaktywne serwosilniki, pilot, czujnik koloru, czujnik dotykowy, czujnik podczerwieni i ponad 550 klocków. To na początek wystarczy, a później już możemy w internecie znaleźć ogrom kolejnych modeli i pomysłów.

Programowanie robota i sterowanie możliwe jest na kilka sposobów:

  • w aplikacji EV3 Programmer na tablecie
  • w programie EV3 Software na komputerze (tu możemy tworzyć bardziej skomplikowane algorytmy)
  • sterowanie robotem w aplikacji Robot Commander na urządzenia mobilne
  • sterowanie robotem pilotem na podczerwień

Mindstorms to świetny i bardzo rozwojowy zestaw klocków do zabawy i nauki programowania z praktycznie nieograniczonymi możliwościami – polecam dla ciekawych dzieci i tatusiów :-). Trochę kosztuje, ale porównując do innych robotów, nierzadko droższych, wcale tak źle nie wychodzi cenowo.

MakeBlock (wiek 4+)

Codey Rocky (wiek 6+)

Robot Codey Rocky to zestaw, który pomimo niewielkich rozmiarów i rozsądnej ceny oferuje całkiem sporo możliwości. Programowanie jest możliwe w języku Scratch 3.0, a dla bardziej zaawansowanych dzieci jest też Python. Świetnie jest rozwiązane połączenie obu języków – można się łatwo między nimi przełączać, lub widzieć w obu naraz sekwencje, które tworzymy.

Robot jest wyposażony we wszystkie czujniki i moduły, które są potrzebne do programowania:

  • nadajnik/odbiornik podczerwieni
  • żyroskop
  • głośnik
  • wyświetlacz LCD (potrafiący też pokazywać „buźki”)
  • czujnik światła
  • detektor koloru
  • czujnik dźwięków

Wbudowany komputer potrafi rozpoznawać obrazy i głos, co sprawia, że interakcja z dziećmi będzie im sprawiała frajdę i rozbudzała wyobraźnię.

Codey Rocky jest świetną propozycją za kilkaset złotych z możliwością programowania nie tylko w Scratchu, ale i Pythonie. Można stworzyć programy wykrywające twarze, rozpoznające głos i emocje, pobieranie danych na temat temperatury w okolicy lub wilgotności powietrza – to aż nadto, żeby się nauczyć nie tylko programowania, ale i przy okazji wykorzystania danych o otoczeniu. Może kiedyś dzięki temu dzieci zaprogramują Wam inteligentny dom? 🙂

mBot (wiek 6+)

Makeblock mBot to robot dla początkujących programistów w wieku od 6 lat wzwyż. Wymaga zmontowania, ale jest to dość proste i zajmuje bardzo mało czasu – wtyczki przewodów są oznaczone kolorami i można łatwo je dopasować i połączyć.

mBot potrafi omijać przeszkody (ma czujnik ultradźwiękowy) i podążać za liniami, a można nim sterować dedykowaną aplikacją lub pilotem.

Programować można w Scratch, aplikacji mBlock, a także w języku C dla mikrokomputerów Arduino. Możliwości dzięki temu są bardzo duże i przy okazji zabawy można się nauczyć prawdziwego programowania. Są 4 porty rozszerzające, do których można podłączyć około setki różnych modułów i czujników – wszystko dzięki wbudowanemu Arduino, który może być doskonałym wstępem do kodowania rozmaitych programów.

mBot nie jest tani, szczególnie w bardziej rozbudowanych wersjach, ale cena wynika z ogromu możliwości – podłączanie dodatkowych modułów, programowanie w C i nieograniczony rozwój. Jest świetnym pomysłem dla dzieci, które rozpoczynają przygodę z programowaniem i rośnie wraz z ich apetytem na wiedzę.

mTiny (wiek 4+)

Makeblock mTiny to robot dla najmniejszych dzieci w wieku od 4 lat. W odróżnieniu od robotów Codey Rocky i mBot ma bardziej uproszczoną obsługę i dużo mniejsze możliwości. To jednak wystarcza, żeby wprowadzić dzieci w cyfrowy świat i przez zabawę nauczyć czegoś ciekawego.

W zestawie dostajemy robota, kontroler Tap Pen, mapy tematyczne i karty do kodowania. Programowanie nie wymaga specjalnych umiejętności i robimy to za pomocą kart kodujących i kontrolera, który służy też do sterowania robotem. Można przebierać robota w maski, dołączona jest składana z dużych puzzli mapa, po której może się on poruszać. Oczy robota to wyświetlacze pokazujące emocje i informacje o stanie robota (np. wskaźnik naładowania baterii).

Starsze dzieci szybko się tą zabawką znudzą, ale mniejsze dzieci będą miały bardzo ciekawą zabawę, szczególnie, jeżeli mamy więcej niż jednego takiego robota. Można robić wyścigi i wspólnie się bawić. mTiny jest doskonały dla dzieci w wieku przedszkolnym, wspierając ich rozwój i ucząc rozumienia sekwencji i sterując zabawką, która robi dużo więcej niż tylko jeździ :-).

Można go kupić tutaj:

Ozobot Bit/Evo (wiek 4+)

Roboty Ozobot są przeznaczone dla dzieci w wieku od 4 lat (model Bit) i 5 lat (model Evo – bardziej zaawansowany).

Oba modele można programować i sterować nimi na kilka sposobów:

  • rysując trasy mazakami na papierze – dla najmłodszych dzieci – kolorowe szlaki instruują robota co ma robić i gdzie jechać
  • programując w Scratchu – to dla starszych dzieci w wieku od 8 lat – sekwencje budowane z bloków na tablecie lub komputerze (a także na platformie Ozoblockly)
  • budując trasy z puzzli – 96 elementów o różnych funkcjach (linie proste, zakręty, zawracanie, pauzy)

Roboty Ozobot są dobrą propozycją na start, bez zaawansowanych możliwości i opcji rozbudowy, ale są za to niezbyt drogie i można sprawdzić, czy dzieci są w ogóle zainteresowane taką zabawą w naukę, bez wydawania dużych kwot pieniędzy.

Robot Bit jest prostszy i służy do przede wszystkim nauki zachowania robota według zaprogramowanej sekwencji czynności. Jest to zabawka na początek, która nie ma wielkich możliwości, ale wprowadzi w świat programowania młodsze dzieci.

Robot Evo jest bardziej rozbudowaną wersją Ozobot Bit – reaguje na swoje otoczenie i samodzielnie podejmuje decyzje i wyraża emocje. Evo potrafi emitować dźwięki i efekty świetlne oraz wchodzi w interakcje z innymi robotami Evo.

Photon (wiek 5+)

Robot Photon to bardzo interesująca zabawka polskiej produkcji. Na początku po uruchomieniu nic nie potrafi, a całą wiedzę nabywa we współpracy z dzieckiem. Dzieci wykonują zadania i pokonują wyzwania, a następnie wykorzystują zdobyte punkty na wybrane umiejętności.

Starsze dzieci mogą programować w Scratchu, Javascript i Python z użyciem aplikacji Photon™ Coding. Dzięki temu robot szybko się nie znudzi. Jest wyposażony w całkiem pokaźny zestaw czujników – odległości, dźwięku, dotyku, koloru podłoża, przemieszczenia.

Wygląd robota jest przyjazny i wzbudza sympatię, a przede wszystkim jest bezpieczny i wytrzymały – powinien dać radę z większością ciężkich sytuacji 🙂

Sam pomysł na stworzenie zabawki, która nie tylko poddaje się poleceniom, ale potrafi rozwijać i dostosowuje się do dziecka moim zdaniem jest genialny. Dzięki temu, każdy może mieć swojego wyjątkowego robota, którego ukształtuje sam. Nie jest tani, ale myślę, że jego wyjątkowe możliwości rekompensują cenę.

Robobloq (wiek 3+)

Roboty Robobloq to seria zabawek edukacyjnych dla dzieci już od 3 roku życia (model Qobo) i starszych (Q-scout i Qoopers, które są budowane z metalowych elementów i modułów elektronicznych).

Są przeznaczone do nauki programowania od najmłodszych lat, stopniowo wprowadzając w świat informatyki i w wersjach bardziej zaawansowanych mają spore możliwości konfiguracji i kontroli zachowania robota.

Q-Scout (wiek 8+)

Robot Q-Scout, podobnie jak wyżej opisywany mBot, jest oparty o mikrokomputer Arduino. Dzięki temu jego możliwości są ograniczone tylko wyobraźnią i dostępnymi modułami, które możemy podłączyć.

Jest wyposażony w zujnik ultradźwiękowy z podświetleniem LED RGB, czujnik podczerwieni, nadajnik podczerwieni – na początek to spokojnie wystarczy do programowania robota, a później można dokupować kolejne czujniki. Główne jego funkcje to śledzenie linii, unikanie przeszkód, odtwarzanie muzyki, sygnały świetlne i unikanie przeszkód.

Do programowania sekwencji wykorzystujemy tu aplikację Robobloq, w której przy pomocy Scratch można łatwo i szybko wdrożyć się w świat kodowania i sterowania robotem. Dzięki temu można łatwo swoje doświadczenie wykorzystać w innych robotach, które także są o ten język oparte.

Można go kupić tutaj:

Qobo (wiek 3+)

Qobo to zupełnie inny robot niż pozostałe roboty Robobloq – jest zaprojektowany dla najmłodszych dzieci i ma dużo mniejsze możliwości. Pomimo to jest świetną propozycją dla przedszkolaków, aby zapoznać się ze światem robotyki i programowania.

Wygląda jak ślimak, dzięki czemu wzbudza sympatię, a dodatkowo nie wymaga żadnego urządzenia elektronicznego do jego programowania. Wykorzystuje się w tym celu puzzle, które są rozpoznawane przez czujnik na spodzie robota. Przemieszcza się po ułożonej ścieżce na dołączonej mapie i wykonuje zakodowane na niej polecenia.

Jest bardzo prosty, ale pozwala nauczyć się jak sterować tego typu zabawką, rozumieć wpływ konkretnych puzzli na zachowanie robota i układając poszczególne fragmenty decydować, gdzie pojedzie, czy jaki dźwięk odtworzy.

Zabawka doskonała na start dla kilkulatków, dla większych dzieci już nie – będzie zbyt banalna i szybko się znudzi.

Można go kupić tutaj:

Qoopers (wiek 8+)

Robobloq Qoopers jest konstrukcją zbliżony do Q-Scout, ale umożliwia zbudowanie aż 6 różnych modeli z jednego zestawu ponad 170 elementów. Dodatkowo ma matrycę LED, na której może wyświetlać proste grafiki i w ten sposób komunikować się z dzieckiem.

Oprócz możliwości zbudowania innych modeli, tak naprawdę funkcje oferuje podobne – śledzenie linii, unikanie przeszkód, odtwarzanie muzyki, sygnały świetlne i unikanie przeszkód.

Robot jest dobrym rozwiązaniem dla dzieci w wieku szkolnym – mogą nauczyć się programować w Scratchu, wykorzystywać przeróżne czujniki i rozszerzać możliwości robota dodatkowymi modułami – myślę, że będzie nauka i zabawa na długie godziny a nawet dni.

Robota można kupić tutaj:

Scottie Go! (wiek 6+)

Scootie Go! to nie jest robot, ale gra firmy BeCREO technologies, która łączy dwa światy – układanie kartonowych klocków z aplikacją mobilną. Jest to moim zdaniem bardzo interesujące rozwiązanie do nauki programowania, pokazując dzieciom, jak ułożenie sekwencji działań wpływa na zachowanie postaci w aplikacji.

Zabawa polega na ustawieniu klocków w konkretnej kolejności, a następnie zeskanowaniu powstałego obrazu w aplikacji, która przetłumaczy klocki na algorytm. Następnie aplikacja próbuje odtworzyć sekwencję ułożoną przez dzieci, które widzą, czy wykonały dobrze zadanie.

Gra może nie jest super interaktywna i nie ma robota, którym można sterować, ale przez układanie „na sucho” puzzli dzieci uczą się analitycznego i logicznego myślenia. Przy tym dowiadują się co to jest algorytm, jak wpływa na zachowanie postaci. To świetny wstęp do informatyki i robotyki, a przy okazji niekoniecznie związany ściśle z urządzeniami elektronicznymi 🙂

Sphero SPRK+ (wiek 8+)

Sphero SPRK+ jest bardzo ciekawym robotem w postaci jeżdżącej (prędkość do 2 m/s) przezroczystej kulki. Jest odporny na uderzenia i zarysowania, a także wodoodporna. Po naładowaniu można się nią bawić około 2 godzin, a steruję się nią w aplikacji mobilnej przez Bluetooth (zasięg około 30 metrów).

W aplikacjach dedykowanych dla robota jest mnóstwo gier i zabaw (czyli nie tylko nauka), ale oczywiście można programować zachowaniem Sphero za pomocą bloków, a nawet JavaScript. Robot jest wyposażony między innymi w żyroskop i akcelerometr, a ponadto potrafi wydawać dźwięki i sygnały świetlne.

Pomimo niepozornego wyglądu ma naprawdę duże możliwości, a programowanie można łączyć ze świetną zabawą, organizując wyścigi, grając w gry i wykonując zadania. Myślę, że to doskonała zabawka dla dzieci, które nie chcą nic montować, a potrzebują zabawki, która od razu jest gotowa do szaleństw 🙂

Wonder (wiek 5+)

Cue (wiek 11+)

Wonder Cue to jednocześnie zabawka i robot do samodzielnego programowania. Można wybrać jedną z czterech „osobowości”, które różnią się reakcjami, głosem i słownictwem. Można z nim rozmawiać po angielsku i sterować aplikacją mobilną

Oprócz samej zabawy, oczywiście można robota Cue programować – jest dostępny JavaScript zarówno w postaci bloków, jak i kodu. Dzięki temu można przejść od prostego ustawiania algorytmu do bardziej skomplikowanych programów, wykorzystując wbudowane wyświetlacze LED i czujniki (odległości, ruchu i podczerwieni).

Cena nie jest niska, dlatego pozostawiam Waszej ocenie czy warto go kupić, czy też zdecydować się na inne roboty z podobnej „półki cenowej” ze znacznie większymi możliwościami. Robot jest bardzo ciekawy, ale warto się zastanowić, czy szukamy bardziej zabawki z dodatkowymi możliwościami programowania, czy zależy nam przede wszystkim na samym kodowaniu. Jeżeli to pierwsze – polecam :-).

Robota można kupić tutaj:

Dash i Dot (wiek 8+)

Dash i Dot to dwa osobne roboty, które najlepiej kupić w zestawie, który oprócz robotów zawiera dodatkowe akcesoria jak np. wyrzutnię piłeczek. Oba roboty są wyposażone w różne czujniki. Dash to większy robot na kółkach, który reaguje na głos, odnajduje przedmioty, tańczy i śpiewa. Dot to jego mniejszy kompan, z którym może się komunikować i go wykrywać.

Jest kilka darmowych aplikacji, w których jest bardzo dużo gier, zabaw, ale i możliwości programowania. W aplikacji Blockly można tworzyć dla robotów sekwencje w języku blokowym, który jest prosty do zrozumienia i daje całkiem spore możliwości. Dzieci uczą się podstaw informatyki – pętli, warunków i wykorzystania czujników. Pomijając kwestię ceny (która jest całkiem wysoka) roboty są dopracowane, przemyślane i dają dużo przyjemności z zabawy (i oczywiście programowania).

Xiaomi (wiek 8+)

Firma Xiaomi jest głównie znana z produkcji telefonów, czy automatycznych odkurzaczy, dlatego byłem nieco zdziwiony jak zobaczyłem, że produkuje też roboty do programowania. Tak jak i inne sprzedawane sprzęty, roboty są przemyślane, dopracowane, a przy tym wcale nie są drogie. Przedstawiam poniżej dwa roboty Xiaomi.

Mi Bunny Robot Builder (wiek 8+)

Mi Bunny Robot Builder to zestaw, który składamy z prawie 1000 klocków – dzieci będą miały sporo frajdy w składaniu tego robota. Samo składanie tej zabawki to nie jest koniec przygody – możemy przejść do sterowania, jazdy i oczywiście programowania.

Robot jest wyposażony w żyroskop, dzięki czemu radzi sobie jeżdżąc na dwóch kółkach, a sterujemy nim z aplikacji na smartfony. Ma cztery porty USB-C służące do ładowania i podłączania innych komponentów. Łączy się przez Bluetooth i ma spory akumulator, który wystarcza na długo.

Robota programujemy z poziomu aplikacji – dostępne jest tworzenie sekwencji w języku blokowym (zbliżonym do Scratcha). Wygląda to podobnie jak w innych robotach i nie będzie problemu z szybkim przyswojeniem obsługi. Ciekawe jest sterowanie poprzez rysowanie w aplikacji palcem ścieżki, po której później porusza się robot.

Myślę, że cena tego robota jest bardzo atrakcyjna i może on być doskonałym prezentem dla dziecka, które interesuje się tego typu zabawkami i chciałoby rozpocząć przygodę z programowaniem. Później można przesiąść się na bardziej zaawansowane roboty, ale na początek Mi Bunny jest idealny.

Mi Bunny Robot Rover (wiek 8+)

Rover to robot podobny do Builder, z tym że zamiast dwóch kółek i żyroskopu wyposażony jest w gąsienice. Dzięki temu jest w stanie wjechać w różne miejsca, także mniej dostępne.

W zestawie jest ponad 1000 klocków, co gwarantuje długą zabawę zanim przejdziemy do sterowania i programowania, które to wyglądają tak samo jak w przypadku poprzedniego robota. Dodatkowa funkcja Rover’a to reagowanie na polecenia głosowe.

Cena również jest bardzo atrakcyjna, a programowanie wymaga bezpłatnych aplikacji na Androida i iOS. Co prawda nie ma wielkiej liczby czujników, ale długie godziny spędzone w trakcie konfigurowania sekwencji gwarantowane. Tak samo jak Builder firmy Xiaomi doskonale sprawdzi się jako pierwszy robot dla dziecka na początek przygody z programowaniem.

Podsumowanie

Zabawek do nauki programowania jest naprawdę dużo i każdy znajdzie coś dla siebie. Ceny wahają się od 100 do kilku tysięcy złotych, ale warto najpierw zacząć od tańszych zestawów. Jeżeli dzieci chwycą „bakcyla”, można się zainteresować droższymi modelami.

Są zabawki prostsze, dla młodszych dzieci, są też złożone modele o potężnych możliwościach programowania i rozbudowy. Zakup zależy od wieku naszych dzieci i ich doświadczenia w programowaniu. Wybór jest na tyle szeroki, że znajdziemy zabawkę dla każdego. Mam nadzieję, że dzięki mojemu podsumowaniu szybciej znajdziecie ten konkretny zestaw, dzięki któremu Wasze dzieci wspólnie z Wami spędzą mnóstwo czasu. A ich uśmiechy i frajda z zabawy i nauki – bezcenne :-).

Większość zdjęć w artykule pochodzi ze stron producentów, dystrybutorów i sklepów internetowych:

Udostępnij

2 thoughts on “Zabawki do nauki programowania

  1. Cześć, gdybyś miał wybrać jeden robot dla bystrego 4latka, to który byś polecił? Nie chciałabym, żeby syn się zniechęcił, więc wolę model dopasowany do 4latka.

    1. Cześć!

      Dziękuję za komentarz (pytanie) 🙂
      Poleciłbym Ozobota Bit lub Evo (dwa prawie identyczne modele, a Evo ma nieco więcej możliwości) – jest w miarę prosty na początek (rysowanie tras mazakiem lub układanie z puzzli), a ma też możliwość programowania blokowego. Czyli jak się spodoba, można nauczyć się więcej niż tylko prostego programowania.

      Chyba że wygląd ma znaczenie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.